Preporuke pedagoga za roditelje, nastavnike i učenike u vezi učenja na daljinu

111

Preporuke pedagoga za roditelje

Dragi roditelji,

Nimalo lak zadatak pred svima nama. Želimo vam pre svega da svi budete zdravi. Važno je da svi budemo odgovorni, savesni, humani i pozitivni.

Imajte na umu da je ovo težak period, ali takođe važan da i u ovom trenutku budete trezveni i imate na umu da ste modeli deci – kako se treba ponašati i u ovakvoj situaciji.

I nakon vanrednog stanja moramo se vratiti svakodnevnom životu, radu i školi. Kako bismo ovo uspešno prebrodili evo nekoliko saveta:

  • Svako veče pravite plan aktivnosti za naredni dan i neka on bude obavezujući za sve članove porodice;

U planu potrebno je da postoji: briga o higijeni i uređenosti prostora (jer je to briga svih članova porodica); pravilan raspored obroka (tačno u određeno vreme), kako ne biste jeli po ceo dan, ne zaboravite da ni deca nemaju dovoljno aktivnosti i svi se možete ugojite, što kako znate i sami nije dobro za zdravlje; vodite računa da deca ne jedu „grickalice“ po ceo dan, već voće i povrće.

  • Obavezno praktikujte gimnastičke vežbe (najbolje ujutru);
  • Napravite dnevni ritam kako bi bilo lakše vama i deci kada vanredno stanje prođe;
  • Dete mora da ima svoje radno mesto (radni prostor) i tu da radi domaći zadatak – bez hrane na tom mestu, gledajte da pravilno sedi jer je to važno za njegov pravilan fizički razvoj;
  • Temperatura prostorije gde dete uči treba da bude najoptimalnija – oko 20 stepeni;
  • Budite kreativni u osmišljavanju aktivnosti mimo učenja;
  • Preporuke oko učenja:
  • Pitajte dete da li sve razume
  • Objasnite ako treba ili uputite na učitelja/nastavnika
  • Izbegavajte učiti sa detetom, već mu budite podrška (hrabrite ga da uradi zadatak, da uči)
  • Uvek pregledajte kako je uradio zadatak/ili ga preslišajte naučenu lekciju
  • Smernice za ostale aktivnosti:
  • Pevajte sa decom
  • Igrajte, plešite
  • Igrajte se društvenih igara
  • Nacrtajte zajedno neki crtež, pravite izložbu nacrtanih radova
  • Pravite pano zajedno
  • Pravite od kolaž papira crteže, figurice od plastelina/testa, krpene lutke, nižite perlice, pravite nakit
  • Pravite čestitke koje možete kasnije nekome poslati
  • Pišite lepe poruke starijim komšijama, a zatim ih podeliti
  • Pitajte zajedno sa detetom starije komšije da li im treba pomoć
  • Gledajte albume sa slikama
  • Glumite sa decom
  • Gledajte zajedno sa decom onlajn pozorišne predstave
  • Gledajte takođe onlajn muzeje
  • Imate da nađete razne besplatne onlajn kurseve
  • Pogledajte mogućnosti okupljanja preko društvenih mreža, pa omogućite deci da budu u kontaktu sa drugarima iz škole/odeljenja
  • Čitajte knjige
  • Slušajte muziku zajedno
  • Pričajte sa decom o svemu, o svom detinjstvu, mladosti
  • Igrajte kviz
  • Igrajte igru: koliko se poznajemo / koju boju volim / koju muziku /  koji cvet / koju životinju…
  • Izbegavajte da se stalno ljutite, da vičete jer ćete tako svi biti napeti i nervozni, napravićete „začaran krug“
  • Naučite dete da u toku dana mora i samo da se zabavi, a da vi tada možete imati vremena za sebe
  • Budite strpljivi i dosledni

Sa starijom decom imajte u vidu da su u pubertetu odnosno adolescenciji, da ih sve „smara“ i da im treba prilaziti posebno strpljivo i pažljivo. Razgovarajte sa njima kako da osmisle vreme, kako da planiraju dan. Pričajte sa njima o muzici koju vole, o filmovima, o knjigama koje čitaju, radite zajedno ono što njima prija. A, ukoliko se osame, pustite ih. Potrebno im je da budu malo sami i nemojte ih remetiti.

Preporuke pedagoga  za nastavnike

Drage kolege,

Zaista zaslužujete sve pohvale, kao stručnjaci, kao kolege i kao ljudi.

Odlično smo se snašli u prvoj sedmici vanrednog stanja. Bilo je naporno, proveli ste duplo radno vreme, čeka vas još planiranje za narednu sedmicu, a zatim pokušajte da planirate svoj dan i svoje vreme tako da imate vremena za sebe i svoju porodicu.

  • Napravite svoj plan rada i radite samo tada i to saopštite svima: učenicima, roditeljima, kolegama i vašima u porodici;
  • U svom planu rada oslonite se i na emisije na TV-u i budite kreativni u zadacima. Ne tražite previše od učenika, jer nemaju svi podržavajuću situaciju u kući i ne mogu svi sve (tako rade i kad idu u školu);
  • Ne zaboravite da je vanredna situacija, da su uglavnom u kući, da se ne kreću dovoljno, pojedini uopšte. Možda vlada „nervoza“ u kući gde je više dece;
  • Imajte na umu da za vreme bombardovanja nismo uopšte išli u školu, pa smo nastavili i svi završili dalje školovanje;
  • Trudite se da drugo vreme provedete u aktivnostima koja vam prijaju: slušajte muziku, gledajte filmove, sašijte nešto, heklajte, plešite, kuvajte, rešavajte ukrštene reči, edukujte se (imate onlajn seminare), pišite, čitajte knjige, odmarajte, igrajte društvene igre, imate onlajn mogućnost posete muzejima, tvrđavama, predstavama u pozorištima – koristite tu mogućnost;
  • Ragvovarajte telefonom sa prijateljima, kumovima, rođacima;
  • Družite se sa ukućanima;
  • Gledajte albume sa slikama;
  • Budite kreativni;
  • Budite sebi frizer, kozmetičar, pedikir, manikir;
  • Izbegavajte grickalice, testenine, slatkiše;
  • Napravite raspored zajedničkih aktivnosti za sve ukućane i za svakog ponaosob;
  • Radite gimnastičke vežbe;
  • Budite optimistični, radujte se malim stvarima;
  • Uvek imajte na umu da ćemo iz svega ovoga puno toga naučiti;
  • Radite sve ono što vas čini opuštenim.

Za učenike: Kako izaći na kraj sa obavezama i učenju na daljinu

  • Važno vam je da napravite svoj pravilan raspored aktivnosti za svaki dan u sedmici.
  • Aktivnosti rasporedite tako da se smenjuje odmor, učenje i razonoda.
  • Radite smireno i bez žurbe.
  • Rad započinjite uvek u isto vreme, izbegavajte odlaganje obaveza zbog nekih sitnih poslova.
  • Pravite pauze u učenju od 10 do 15 minuta.
  • Uveče napravite plan za naredni dan.
  • Za stolom gde učite neka budu samo potrebne knjige i pribor, sklonite sve nepotrebne stvari koje vam odvlače pažnju. Namestite da vam osvetljenje bude sa vaše leve strane. Telefone sklonite, isključite zvono i vibraciju. Koristite ga samo kad vam je neophodan u učenju.
  • Izbegavajte da učite na krevetu, u toplim i zagušljivim prostorijama.
  • Uvek učite na istom mestu, za stolom i na stolici. Na taj način imate napetost i tonus mišića koji vam obezbeđuju bolju koncentraciju.
  • Budite dosledni u svojim dnevnim obavezama. Upravo u ovakvoj situaciji stvarate svoje radne navike, koje vam itekako znače za svakodnevno funkcionisanje. Sada ste vi pre svega odgovorni za svoje uspehe.
  • Pitajte nastavnike sve što vam je nejasno, tu su svi na raspolaganju.
  • Razgovarajte sa roditeljima, pitajte i njih ono što vam nije jasno. Uključite ih u učenje sa vama.
  • U svoj dnevni raspored obavezno uvrstite nešto što volite da radite (filmovi, serije, muzika). Ali, ograničite vreme ovih aktivnosti, bez preterivanja.
  • Koristite društvene mreže da učite zajedno sa vršnjacima. Pomažite jedni drugima, objašnjavajte ono što drug/drugarica ne razume. Proveravajte zajedno domeće zadatke. Sad u ovim trenucima pokažite svoje dobre strane, pre svega solidarnost.
  • Zapamtite, od vas samih zavisi koliko ćete biti uspešni u narednom periodu. Budite odgovorni i dosledni u svojim svakodnevnim aktivnostima.

Visoka pedagoška savetnica – Nevenka Kraguljac
Pedagoškinja – Slavica Tijanić
Pedagoškinja – Dina Mihailović