Skupština Pedagoškog društva Srbije

Izabrana je nova predsednica Društva – Maja Vračar

110

Izborna skupština Pedagoškog društva Srbije održana je 18. juna u Mesnoj zajednici ,,Lipov lad“ na Zvezdari (,,Pan teatar“). Skupštinu je otvorila predsednica Društva Nataša Stojanović i najavila program rada. Radno telo Skupštine činile su: Mirjana Tomić, podružnica Valjevo i članica Upravnog odbora koja je predložena i da predsedava Radnim predsedništvom, Biljana Drobnjak, rukovodilac podružnice Mačvanskog okruga i Jela Stanojević iz Beograda, urednica lista ,,Pedagoške novine“. Izabrana je nova predsednica Društva – Maja Vračar.

Nataša Stojanović je upoznala članove o radu Društva i finansijskom poslovanju kroz PPT prezentaciju. O časopisu ,,Nastava i vaspitanje“ govorila je urednica časopisa prof. dr Živka Krnjaja i podnela izveštaj o radu. Aleksa Eremija, urednik sajta Društva, predstavio je dosadašnji rad sajta, dostignuća i nove mogućnosti u radu sajta.

Jela Stanojević, urednica ,,Pedagoških novina“,  predstavila je ovaj list  i istakla da se kontinuirano radi na njegovom unapređivanju. Prema njenim rečima, ,,Pedagoške novine“ su postigle zapažen uspeh od samog osnivanja, a vremenom se radilo na obogaćivanju sadržaja i forme. Prvi broj je izašao u junu 2013. godine. Prva urednica lista je bila Dragana Spasojević, a predsednica Društva je bila Biljana Radosavljević. Tokom pandemije je izašao 16. broj u elektronskom izdanju i izazvao je veliko interesovanje stručne javnosti. Urednica Jela Stanojević smatra da ,,Pedagoške novine“ imaju budućnost, kako u elektronskoj, tako i u štampanoj formi. Kako je urednica najavila, novine će i dalje davati prikaz knjiga, predstavljanje monografija, zbornika radova, dobitnika nagrada i druge zanimljive teme.

Urednica Jela Stanojević se osvrnula na 2019. godinu i posebno istakla promociju monografije Pedagoškog društva Srbije na Filozofskom fakultetu u Beogradu.  Monografija Pedagoškog društva Srbije predstavlja poseban značaj i doprinos radu Društva, ali i razvoju pedagogije – rekla je urednica. Pozvala je pedagoge da pišu i afirmišu svoju profesiju.

Nevenka Kraguljac visoka pedagoška savetnica, dala je izveštaj o radu Republičke sekcije stručnih saradnika. Istakla je da su teme bile izuzetno važne i od velikog značaja za rad stručnih saradnika. Između ostalog, posebno je izdvojila teme: ,,Identitet neuspešnog učenika“ – predstavljanje knjige dr Nikolete Gutvajn i dr Vladimira Džinovića (Institut za pedagoška istraživanja), ,,O rodno zasnovanom nasilju u srednjim školama“ – predstavljanje mogućnosti i materijala da se radi sa učenicima u okviru nastavnih i vannastavnih aktivnosti (Tanja Ignjatović, Autonomni ženski centar). Takođe, značajne teme su ,,Rezultati TIMSS istraživanja“ (dr Ivana Đerić, Institut za pedagoška istraživanja) i ,,Učenje na daljinu u vreme kovid-19 krize – perspektive različitih aktera“ (dr Ivana Đerić, dr Smiljana Jošić, dr Nada Ševo). Sekcija kontinuirano prati primere dobre prakse i nastoji da obrađuje najaktuelnije teme.

Predstavnici podružnica su dali izveštaj o dosadašnjem radu i planovima za rad u narednom periodu. Postoji ideja da svaka podružnica vodi svoju sekciju stručnih saradnika. Savremene tehničke mogućnosti će obezbediti da se lakše umreže i sarađuju. Kako su istakli predstavnici podružnica, pandemija je nametnula kao važne teme: vaspitanje i obrazovanje u digitalnom prostoru, komunikaciju u digitalnom okruženju, nove metode i tehnike učenja i pamćenja, aktivno slušanje, nove interakcije između učenika i nastavnika…

Prema rečima Nataše Stojanović, u prethodne četiri godine je Pedagoško društvo Srbije unapredilo mnogo toga. Rekonstruisan je prostor (Društvo je dobilo potpuno novu stolariju), održana su četiri naučna skupa na Filozofskom fakultetu, formiran je tim, unapređen je sajt, donet je novi statut Društva, kao i rad na unapređivanju časopisa i novina, održavanje promocija knjiga, obeležavanje značajnih datuma, obnova podružnica. Nataša Stojanović je posebno istakla saradnju sa Unicefom i novi projekat u okviru koga je Društvo registrovano kao međunarodna organizacija i ima mogućnost da konkuriše sa novim projektima. Navela je da je posebno ponosna na saradnju sa Filozofskim fakultetom, kao i na izdavačku delatnost i saradnju sa medijima. Profesori Filozofskog fakulteta prate rad Društva i saradnja je na zavidnom nivou. Približava se stogodišnjica Društva i svečano obeležavanje ovog značajnog jubileja. – Retko koje društvo može da se pohvali takvom tradicijom kao Pedagoško društvo Srbije – rekla je Nataša Stojanović i dodala – Ponosni smo na Društvo. To je naša primarna porodica i tu se uvek vraćamo, tu se osnažujemo i tu je izvor znanja. – Upravo će to biti izazov za novu predsednicu Društva – da okupi što veći broj pedagoga i da svi dožive Društvo kao svoju porodicu. Verujem da će nova predsednica uspeti u tome i opravdati naša očekivanja – rekla je Nataša Stojanović.

Biljana Radosavljević, potpredsednica Društva, zahvalila se Nataši Stojanović na izuzetnoj saradnji i uspehu u radu tokom protekle četiri godine.

Uručene su zahvalnice i priznanja istaknutim pojedincima i ustanovama. Između ostalog, dodeljeno je priznanje prof. dr Živki Krnjaji za izuzetan doprinos u radu Pedagoškog društva Srbije, jačanju ugleda profesije pedagoga i razvoju pedagoške nauke. Posthumno su dodeljene zahvalnice Dragani Spasojević za izuzetne zasluge u jačanju ugleda, afirmaciji i razvoju vizije Pedagoškog društva Srbije, i Gordani Cvetković za doprinos u povezivanju teorije i prakse u okviru rada Sekcije pedagoga Beograda.

Zahvalnice su dodeljene i ustanovama: Zavodu za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja – za višegodišnju saradnju, podršku i doprinos razvoju Pedagoškog društva Srbije, Unicefu Srbije – Sekciji za obrazovanje – za višegodišnju saradnju, podršku i doprinos razvoju Pedagoškog društva Srbije, Podružnici stručnih saradnika Raškog okruga – za ostvarivanje ciljeva i afirmaciju Pedagoškog društva Srbije.

Maja Vračar je jednoglasno izabrana za novu predsednicu Pedagoškog društva Srbije. Predstavila je svoj rad, bogato profesionalno iskustvo i istakla veliku želju da doprinese daljem razvoju Društva. Kao misiju Društva vidi profesionalni razvoj i napredovanje članova, kao i njihovo aktivno uključivanje u tokove kreiranja i razvoja sistemske tranzicije obrazovne politike. Nastojaće da inicira: uključivanje volontera (veza sa fakultetom, studenti na praksi, obuke), jačanje Društva kroz raznovrsnije povezivanje podružnica, rad na stručnim tekstovima, brošurama na temu pedagoška primena digitalnih tehnologija u cilju unapređivanja kvaliteta nastave i učenja.

Maja Vračar smatra da je važno da Društvo nastavi da pruža podršku pedagozima pri akreditaciji seminara, kao i izdavanje ,,Pedagoških novina“, saradnju sa roditeljima kroz učešće na tribinama i osnivanje savetovališta, promociju časopisa ,,Nastava i vaspitanje“, nastavak i proširivanje saradnje sa Gete institutom, povezivanje sa Filozofskim fakultetom u Beogradu – naučni skupovi (čiji rezultat može biti uvođenje modula, bolje povezivanje sa praksom, povezivanje pedagoga).

Na kraju, Maja Vračar je naglasila zašto je važno biti aktivan član Društva. Prema njenim rečima, to omogućava vidljivost pedagoga imajući u vidu ulogu pedagoga u procesu obezbeđivanja kvaliteta obrazovanja, smanjivanje jaza između zahteva koji se stavljaju pred pedagoge i mogućnosti njihove realizacije u praksi, omogućavanje sticanja i ostvarivanja  kompetencija, obezbeđivanje adekvatne i blagovremene informisanosti pedagoga, pružanje uzajamne podrške, stvaranje uslova i mogućnosti za horizontalno učenje.

Sanja Jugović