Facebook објаве
Захваљујући иницијативи и ангажовању нашег члана Николине Шепић, која је већ три године заредом проглашавана за најбољу уредницу Википедије на свету, Педагошко друштво Србије је добило своје место у оквиру ове онлајн енциклопдије.
Позивамо вас да прочитате чланак на Википедији који се налази на линку испод.
Позивамо вас да прочитате чланак на Википедији који се налази на линку испод.
Педагошко друштво Србије — Википедија
sr.wikipedia.org
Извештај са националног научно-стручног скупа Сусрети педагога „У потрази за квалитетним образовањем и васпитањем: изазови и могућа решења“
Национални научно-стручни скуп под називом „У потрази за квалитетним образовањем и васпитањем: изазови и могућа решења“ у организацији Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду и Педагошког друштва Србије одржан је 22. 05. 2023. године. Овогодишњи скуп у оквиру Сусрета педагога, једанаести по реду, одржан је на Филозофском факултету Универзитета у Београду, након што су претходне две године сусрети били реализовани путем Зум платформе. Скупу је присутвовало 120 учесника из предшколских установа, основних и средњих школа, домова ученика, као и високошколских установа.
Скуп је водила Ивана Пантић, истраживач-приправник са Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. На самом почетку, након минута ћутања посвећеном жртвама у недавним догађајима, учесницима се обратио помоћник министра за предшколско и осново образовање, др Милан Пашић, након чега су одржали поздравну реч проф. др Данијел Синани, декан Филозофског факултета Универзитета у Београду, проф. др Радован Антонијевић, управник Одељења за педагогију и андрагогију Филозофскогфакултета Универзитета у Београду и др Маја Врачар, председница Педагошког друштва Србије. Свако, из своје перспективе, указао је на важност грађења професионалне зајединице и развоја сарадње за бављење овом темом истичући да је циљ скупа да се размотре савремена сазнања о одликама остваривања и претпоставкама развијања квалитетног образовања и васпитања, анализира стање развијености и ефекти фунционисања образовног система и праксе васпитно-образовног рада, критички размотре актуелне и могуће стратегије унапређивања квалитета образовања и васпитања, као и да се сагледају изазови и тешкоће у начину остваривања и одрживости промена усмерених на развој квалитета у овој области.
Учесницима је, такође, изнет и предлог да се организује панел дискусија која би била усмерена на питања статуса и положаја педагога у друштву и у васпитно-образовној установи, као и на његову улогу у унапређивању квалитета васпитања и образовања. Идеја је да се на том панелу формирају и радне групе које би се у наредном периоду бавиле питањима која су значајна за професију педагога.
Учесници су имали прилику да чују три пленарна излагања:
- Проф. др Биљана Лунгулов са Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду говорила је на тему „Квалитет у образовању и друштвене промене: ка култури квалитета“.
- Др Наташа Николић са Филозофског факултета Универзитета у Београду одржала је предавање на тему „Концептуални оквири проучавања квалитета у образовању“.
- Невенка Крагуљац и проф. др Вера Спасеновић предтавилле су рад на тему „Како педагози виде своју професионалну улогу?“.
Сва три излагања поставила су основ за даљи рад на скупу који се одвијао у три паралелне сесије, а то су:
- Сесија број 1: Општа питања квалитета образовања и васпитања којом су модерирале Др Зорица Шаљић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Мирјана Томић испред Педагошког друштва Србије. Током ове сесије разматрала су се питања квалитета, евалуације и унапређења високог образовања, као и питање квалитета и евалуације рада наставника у Србији. Почев од историјско - социолошке димензије развоја образовања и Веберових схватања образовања као позива, за који се опредељујемо
читавим хабитусом, у којем етика одговорности и етика уверења имају значајно место, преко концепта треће мисије универзитета у којој знање представља стратешки ресурс, а за утврђивање квалитета јесте значајно и квалитетно рангирање универзитета. Овакав приступ приступ указује на нужност неговања партиципације, праведности, уважавања, различитости и контекста уопште. Даље, када је реч о развоју квалитета рада наставника, модератори извештавају да је указано да основна функција треба да буде унапређивање праксе и прилика за
развој, а не контрола и законска обавеза. Говорећи о променама у друштву које су условиле и појаву биоетике која се најједноставније може одредити као етика живота и утицај животног контекста на васпитање и образовање што је условило потребу за оснивањем нове педгошке дисциплине – педагошке биоетике коју одликује нови приступ васпитању и образовању, заснован на етичким питањима васпитања и образовања у реалности каква она јесте данас. Када је реч о постављању педагошких садржаја на педагошкој интернет енциклопедији, то може да се посматра као ново подручје рада педагога, које омогућава да као стручњаци за образовање критички сагледавамо садржаје на интернету и на основу тога предузимамо кораке за трансформацију устаљених одређења на WEB сајтовима.
Резимирајући сва излагања, као кључни појмови за питања квалитета образовања и васпитања, јављају се партиципација, заједништво, различитост, праведност, уважавање контекста, одговорност.
- Сесија број 2: Претпоставке развоја квалитетног образовања, којом су модерирале Ивана Пантић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Биљана Дробњак испред Педагошког друштва Србије. Учесници су били веома мотивисани за активно учешће и дискусију. Представљено је пет радова где су се аутори у оквиру својих излагања и радова бавили квалитетом васпитно-образовних установа и бројним изазовима у предшколским установама, школским, универзитетским и тзв. докторским школама (у Србији и Европи). Модератори су извештава ли да је првенствено говорено о два наратива докумената међународних организација која обликују предшколско васпитање и образовање, а затим о професионалном развоју педагога у функцији остваривања квалитета васпитања и образовања, као и четири модела наставе. У другом делу, саопштења су се тицала образовања научног подмлатка, модел докторских школа и педагога као подршци наставницима у развоју општих и међупредметних компетенција у настави и учењу. Дискусија у сесији број два је покренула бројна питања везана за иницијално образовање и припремљеност педагога за имплементацију нових основа - Године узлета, као и стручно усавршавање и улогу педагога у избору облика стручног усавршавање. Закључци дискусије су да постоји потреба за јаснијим усмерењима и смерницама о обукама за стручне сараднике, а предлог је да програми прате области рада педагога. Као пример добре праксе истакнуто је да су секције, рад у Подружницама и Педагошком друштву Србије, као и Сусрети педагога најзначајнији за размену
искустава практичара уз њихову повезаност са професорима са Одељења за педагогију и андрагогију, како бисмо сви заједно били проактивни и промовисали нашу професионалну улогу. Код иницијалног образовања студената на докторским студијама и корелацију са докторским школама у Европи, у нашој дискусији заједнички закључак је да би студентима у Србији било много значајније да у току студирања имају контакте и сарадњу и са другим студентима, а не само са ментором и професорима. Такође, дискутовано је о томе како да мотивишемо колеге за реализацију огледних и угледних часова и како да поступамо на анализи часова.
- Сесија број 3: Развој квалитета васпитнообразовне праксе: отворена питања и могући одговори којом су модерирале Невена Митранић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Весна Богићевић испред Педагошког друштва Србије. Модератори извештавају да је у оквиру ове сесије представљено укупно 9 излагања која су се дотицала различитих нивоа обрзовања: 3 рада директно усмрена на питање праксе рада у предшколским установама, 2 рада која се тичу непосредног рада наставника и 4 рада која су се
бавила темама иницијалног образовања (од иницијалног образовања васпитача, преко иницијалног образовања наставника, па до иницијалног образовања стручних сарадника). Према извештају модератора, без обзира на различите нивое, у свим излагањима могла се извући заједничка нит, а то је да развијање квалитета образовања захтева промену парадигме: напуштање индивидуализма и когнитивистичке концепције, техницистичког и позитивистичког приступа, а усмерење на промену осетљивости и начина учешћа свих актера васпитно-
образовне праксе. Оваква промена захтева да прихватимо васпитно-образовни процес као непредвидив, да се креативно и трансформативно ангажујемо у њему – не само у односу на властиту праксу, већ у односу на шири контекст, институционални и друштвени. Повезујући са оним што је и у пленарном излагању споменуто: „Сви ми знамо како квалитет изгледа када га видимо...“, те би се наши закључци могли учинити здраворазумским и да се са њима сви слажемо, као што ћемо се сви сложити и да су наше праксе од њих далеко. Односно, да ли смо заиста спремни да „осетимо“ праксу другачије и да се ангажујемо у њој на другачији начин? Врло често нисмо, макар из интуитивног отпора. Промена парадигме која се овим захтева суштински је неизвесна, те и несигурна и затева велику изложеност и одговорност од свих нас. Зато су нам неопходни други – сигурност која неће бити репресивна и сарадња која ће бити у својој бити радознала и делатна. Кроз дискусију је разјашњено да се по том питању суочавамо са тешким, комплексним, али суштински педагошким изазовом, а то је култура и како ћемо деловати зависи од нас и наше заједнице и трансформативних акција у циљу развоја квалитета образовања и васпитања.
На основу резултата евалуације видимо да су учесници високо оценили садржај и теме скупа, да им је скуп био значајан, посебно дискусије и питања која су се отворила. Предавања су препознали као корисна и подстицајна, са предлогом да будуће теме буду још више усмерене на практични рад. До наредних Сусрета педагога и иницијативе да се организују радне групе остаје да промишљамо о утисцима и идејема са овог скупа и да и даље настојимо да и даље радимо на афирмацији своје професионалне улоге у домену развоја квалитета образовања и
васпитања.
Марија Милинковић, дипл. педагог, заменик секретара Педагошког друштва Србије
Национални научно-стручни скуп под називом „У потрази за квалитетним образовањем и васпитањем: изазови и могућа решења“ у организацији Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду и Педагошког друштва Србије одржан је 22. 05. 2023. године. Овогодишњи скуп у оквиру Сусрета педагога, једанаести по реду, одржан је на Филозофском факултету Универзитета у Београду, након што су претходне две године сусрети били реализовани путем Зум платформе. Скупу је присутвовало 120 учесника из предшколских установа, основних и средњих школа, домова ученика, као и високошколских установа.
Скуп је водила Ивана Пантић, истраживач-приправник са Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. На самом почетку, након минута ћутања посвећеном жртвама у недавним догађајима, учесницима се обратио помоћник министра за предшколско и осново образовање, др Милан Пашић, након чега су одржали поздравну реч проф. др Данијел Синани, декан Филозофског факултета Универзитета у Београду, проф. др Радован Антонијевић, управник Одељења за педагогију и андрагогију Филозофскогфакултета Универзитета у Београду и др Маја Врачар, председница Педагошког друштва Србије. Свако, из своје перспективе, указао је на важност грађења професионалне зајединице и развоја сарадње за бављење овом темом истичући да је циљ скупа да се размотре савремена сазнања о одликама остваривања и претпоставкама развијања квалитетног образовања и васпитања, анализира стање развијености и ефекти фунционисања образовног система и праксе васпитно-образовног рада, критички размотре актуелне и могуће стратегије унапређивања квалитета образовања и васпитања, као и да се сагледају изазови и тешкоће у начину остваривања и одрживости промена усмерених на развој квалитета у овој области.
Учесницима је, такође, изнет и предлог да се организује панел дискусија која би била усмерена на питања статуса и положаја педагога у друштву и у васпитно-образовној установи, као и на његову улогу у унапређивању квалитета васпитања и образовања. Идеја је да се на том панелу формирају и радне групе које би се у наредном периоду бавиле питањима која су значајна за професију педагога.
Учесници су имали прилику да чују три пленарна излагања:
- Проф. др Биљана Лунгулов са Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду говорила је на тему „Квалитет у образовању и друштвене промене: ка култури квалитета“.
- Др Наташа Николић са Филозофског факултета Универзитета у Београду одржала је предавање на тему „Концептуални оквири проучавања квалитета у образовању“.
- Невенка Крагуљац и проф. др Вера Спасеновић предтавилле су рад на тему „Како педагози виде своју професионалну улогу?“.
Сва три излагања поставила су основ за даљи рад на скупу који се одвијао у три паралелне сесије, а то су:
- Сесија број 1: Општа питања квалитета образовања и васпитања којом су модерирале Др Зорица Шаљић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Мирјана Томић испред Педагошког друштва Србије. Током ове сесије разматрала су се питања квалитета, евалуације и унапређења високог образовања, као и питање квалитета и евалуације рада наставника у Србији. Почев од историјско - социолошке димензије развоја образовања и Веберових схватања образовања као позива, за који се опредељујемо
читавим хабитусом, у којем етика одговорности и етика уверења имају значајно место, преко концепта треће мисије универзитета у којој знање представља стратешки ресурс, а за утврђивање квалитета јесте значајно и квалитетно рангирање универзитета. Овакав приступ приступ указује на нужност неговања партиципације, праведности, уважавања, различитости и контекста уопште. Даље, када је реч о развоју квалитета рада наставника, модератори извештавају да је указано да основна функција треба да буде унапређивање праксе и прилика за
развој, а не контрола и законска обавеза. Говорећи о променама у друштву које су условиле и појаву биоетике која се најједноставније може одредити као етика живота и утицај животног контекста на васпитање и образовање што је условило потребу за оснивањем нове педгошке дисциплине – педагошке биоетике коју одликује нови приступ васпитању и образовању, заснован на етичким питањима васпитања и образовања у реалности каква она јесте данас. Када је реч о постављању педагошких садржаја на педагошкој интернет енциклопедији, то може да се посматра као ново подручје рада педагога, које омогућава да као стручњаци за образовање критички сагледавамо садржаје на интернету и на основу тога предузимамо кораке за трансформацију устаљених одређења на WEB сајтовима.
Резимирајући сва излагања, као кључни појмови за питања квалитета образовања и васпитања, јављају се партиципација, заједништво, различитост, праведност, уважавање контекста, одговорност.
- Сесија број 2: Претпоставке развоја квалитетног образовања, којом су модерирале Ивана Пантић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Биљана Дробњак испред Педагошког друштва Србије. Учесници су били веома мотивисани за активно учешће и дискусију. Представљено је пет радова где су се аутори у оквиру својих излагања и радова бавили квалитетом васпитно-образовних установа и бројним изазовима у предшколским установама, школским, универзитетским и тзв. докторским школама (у Србији и Европи). Модератори су извештава ли да је првенствено говорено о два наратива докумената међународних организација која обликују предшколско васпитање и образовање, а затим о професионалном развоју педагога у функцији остваривања квалитета васпитања и образовања, као и четири модела наставе. У другом делу, саопштења су се тицала образовања научног подмлатка, модел докторских школа и педагога као подршци наставницима у развоју општих и међупредметних компетенција у настави и учењу. Дискусија у сесији број два је покренула бројна питања везана за иницијално образовање и припремљеност педагога за имплементацију нових основа - Године узлета, као и стручно усавршавање и улогу педагога у избору облика стручног усавршавање. Закључци дискусије су да постоји потреба за јаснијим усмерењима и смерницама о обукама за стручне сараднике, а предлог је да програми прате области рада педагога. Као пример добре праксе истакнуто је да су секције, рад у Подружницама и Педагошком друштву Србије, као и Сусрети педагога најзначајнији за размену
искустава практичара уз њихову повезаност са професорима са Одељења за педагогију и андрагогију, како бисмо сви заједно били проактивни и промовисали нашу професионалну улогу. Код иницијалног образовања студената на докторским студијама и корелацију са докторским школама у Европи, у нашој дискусији заједнички закључак је да би студентима у Србији било много значајније да у току студирања имају контакте и сарадњу и са другим студентима, а не само са ментором и професорима. Такође, дискутовано је о томе како да мотивишемо колеге за реализацију огледних и угледних часова и како да поступамо на анализи часова.
- Сесија број 3: Развој квалитета васпитнообразовне праксе: отворена питања и могући одговори којом су модерирале Невена Митранић испред Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Весна Богићевић испред Педагошког друштва Србије. Модератори извештавају да је у оквиру ове сесије представљено укупно 9 излагања која су се дотицала различитих нивоа обрзовања: 3 рада директно усмрена на питање праксе рада у предшколским установама, 2 рада која се тичу непосредног рада наставника и 4 рада која су се
бавила темама иницијалног образовања (од иницијалног образовања васпитача, преко иницијалног образовања наставника, па до иницијалног образовања стручних сарадника). Према извештају модератора, без обзира на различите нивое, у свим излагањима могла се извући заједничка нит, а то је да развијање квалитета образовања захтева промену парадигме: напуштање индивидуализма и когнитивистичке концепције, техницистичког и позитивистичког приступа, а усмерење на промену осетљивости и начина учешћа свих актера васпитно-
образовне праксе. Оваква промена захтева да прихватимо васпитно-образовни процес као непредвидив, да се креативно и трансформативно ангажујемо у њему – не само у односу на властиту праксу, већ у односу на шири контекст, институционални и друштвени. Повезујући са оним што је и у пленарном излагању споменуто: „Сви ми знамо како квалитет изгледа када га видимо...“, те би се наши закључци могли учинити здраворазумским и да се са њима сви слажемо, као што ћемо се сви сложити и да су наше праксе од њих далеко. Односно, да ли смо заиста спремни да „осетимо“ праксу другачије и да се ангажујемо у њој на другачији начин? Врло често нисмо, макар из интуитивног отпора. Промена парадигме која се овим захтева суштински је неизвесна, те и несигурна и затева велику изложеност и одговорност од свих нас. Зато су нам неопходни други – сигурност која неће бити репресивна и сарадња која ће бити у својој бити радознала и делатна. Кроз дискусију је разјашњено да се по том питању суочавамо са тешким, комплексним, али суштински педагошким изазовом, а то је култура и како ћемо деловати зависи од нас и наше заједнице и трансформативних акција у циљу развоја квалитета образовања и васпитања.
На основу резултата евалуације видимо да су учесници високо оценили садржај и теме скупа, да им је скуп био значајан, посебно дискусије и питања која су се отворила. Предавања су препознали као корисна и подстицајна, са предлогом да будуће теме буду још више усмерене на практични рад. До наредних Сусрета педагога и иницијативе да се организују радне групе остаје да промишљамо о утисцима и идејема са овог скупа и да и даље настојимо да и даље радимо на афирмацији своје професионалне улоге у домену развоја квалитета образовања и
васпитања.
Марија Милинковић, дипл. педагог, заменик секретара Педагошког друштва Србије
У име Педагошког друштва Србије, као један од саговорника на К1 телевизији, гостовала је и доцент др Зорица Шаљић са катедре за школску педагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Тема разговора је била поређење система образовања у свету са системом у Србији и да ли постоје модели који су успешнији од других, која је тајна КИВА методе у Финској, можемо ли нешто да преузмемо из тих система, да би побољшали овдашњи систем образовања и васпитања.
Тема разговора је била поређење система образовања у свету са системом у Србији и да ли постоје модели који су успешнији од других, која је тајна КИВА методе у Финској, можемо ли нешто да преузмемо из тих система, да би побољшали овдашњи систем образовања и васпитања.
СУСРЕТИ ПЕДАГОГА ,,У ПОТРАЗИ ЗА КВАЛИТЕТНИМ ОБРАЗОВАЊЕМ И ВАСПИТАЊЕМ: ИЗАЗОВИ И МОГУЋА РЕШЕЊА"
У наставку можете погледати програм националног научно-стручног скупа Сусрети педагога који ће се одржати у понедељак 22. маја.
Регистрација учесника је планирана од 09.00 до 10.00 часова у холу Филозофског факултета Универзитета у Београду (Чика-Љубина 18-20).
Срдачан поздрав у име програмског и организационог одбора скупа!
У наставку можете погледати програм националног научно-стручног скупа Сусрети педагога који ће се одржати у понедељак 22. маја.
Регистрација учесника је планирана од 09.00 до 10.00 часова у холу Филозофског факултета Универзитета у Београду (Чика-Љубина 18-20).
Срдачан поздрав у име програмског и организационог одбора скупа!
ПЕДАГОШКО ДРУШТВО КАО ЧЛАН ВАЖНОГ ЕРАЗМУС ПРОЈЕКТА
Имајући у виду чињеницу да је вода најдрагоценији и незаменљив ресурс за опстанак и развој живота, Педагошко друштво Србије је у октобру 2022. године постало део важног
Еразмус пројекта Aларм звони за све нас: очувајмо воду! (Alarm rings for all of us: SAVE WATER!) који има за циљ подизање свести појединаца, друштава и држава о уштеди воде, важности контролисања потрошње воде и правилног управљања ресурсима на националном и међународном нивоу.
Чланови пројектног тима, Иван Давидовић и Александра Мијовић су од 13. 03. 2023. до 17. 03. 2023. били у Португалији као учесници мобилности током које су били водитељи семинара за наставнике из партнерских земаља: Португал, Грчка, Италија, Бугарска и Турска. Семинар је подразумевао израду наставног плана и програма за ученике средње школе на тему Заштита воде (Environment and Water pollution Curriculum).
Поред наставника, у пројекту учествују и ученици Зуботехничке школе под менторством наставника физике, Александре Мијовић и ученици Земунске гимназије под менторством
наставника биологије Јоване Караџић Стојновић.
Током семинара у Португалу учесници су имали прилику да представе рад Педагошког друштва Србије, али и дотадашње ангажовање ученика чије радове о значају воде, правилног
прања руку и зуба можете погледати у наставку:
online.fliphtml5.com/suwuw/yyha/#p=1
online.fliphtml5.com/iidtg/ljlv/
online.fliphtml5.com/yclbh/yrcr/
online.fliphtml5.com/vzffv/glmq/
ОЧУВАЊЕ ВОДЕ
Светски дан вода је обележен 22. марта, ове године у фокус ставља кризу доступности пијаће воде и санитарно-хигијенских услова за популацију широм планете. Најмање 40% светске популације данас пати од несташице воде, а процењује се да ће се несташица воде постепено повећавати у наредним годинама.
Један од циљева одрживог развоја се односи управо на очување воде (СДГ) 6: Вода и канализација за све до 2030. године.
Да лије то довољан разлог да размишљамо о начину на који можемо да допринесемо остварењу заједничког циља?
~ Оно што је ретко, скупо је. Вода као најважнија ствар на свету, напротив, нема цену.
(Платон, 427-347. године п.н.е.) ~
Имајући у виду чињеницу да је вода најдрагоценији и незаменљив ресурс за опстанак и развој живота, Педагошко друштво Србије је у октобру 2022. године постало део важног
Еразмус пројекта Aларм звони за све нас: очувајмо воду! (Alarm rings for all of us: SAVE WATER!) који има за циљ подизање свести појединаца, друштава и држава о уштеди воде, важности контролисања потрошње воде и правилног управљања ресурсима на националном и међународном нивоу.
Чланови пројектног тима, Иван Давидовић и Александра Мијовић су од 13. 03. 2023. до 17. 03. 2023. били у Португалији као учесници мобилности током које су били водитељи семинара за наставнике из партнерских земаља: Португал, Грчка, Италија, Бугарска и Турска. Семинар је подразумевао израду наставног плана и програма за ученике средње школе на тему Заштита воде (Environment and Water pollution Curriculum).
Поред наставника, у пројекту учествују и ученици Зуботехничке школе под менторством наставника физике, Александре Мијовић и ученици Земунске гимназије под менторством
наставника биологије Јоване Караџић Стојновић.
Током семинара у Португалу учесници су имали прилику да представе рад Педагошког друштва Србије, али и дотадашње ангажовање ученика чије радове о значају воде, правилног
прања руку и зуба можете погледати у наставку:
online.fliphtml5.com/suwuw/yyha/#p=1
online.fliphtml5.com/iidtg/ljlv/
online.fliphtml5.com/yclbh/yrcr/
online.fliphtml5.com/vzffv/glmq/
ОЧУВАЊЕ ВОДЕ
Светски дан вода је обележен 22. марта, ове године у фокус ставља кризу доступности пијаће воде и санитарно-хигијенских услова за популацију широм планете. Најмање 40% светске популације данас пати од несташице воде, а процењује се да ће се несташица воде постепено повећавати у наредним годинама.
Један од циљева одрживог развоја се односи управо на очување воде (СДГ) 6: Вода и канализација за све до 2030. године.
Да лије то довољан разлог да размишљамо о начину на који можемо да допринесемо остварењу заједничког циља?
~ Оно што је ретко, скупо је. Вода као најважнија ствар на свету, напротив, нема цену.
(Платон, 427-347. године п.н.е.) ~